Mobiel, Minimalistisch en meer verhalen; De online communicatie trends in 2015;

Trends verwacht je normaliter vooral op het gebied van kleding. Laaghangende broeken, pastel kleuren en dierenprints. Maar ook op het gebied van online communicatie zijn er voor 2015 een aantal trends die worden verwacht of na het succes in 2014, nog groter worden in het komende jaar.

 

1) Responsive / Adaptive / Mobile
Extra geld betalen voor een website die niet alleen op ‘normale’ (laptop / computer) schermen te zien is, maar ook tablets & telefoons? Anno 2015 zijn de nieuwe websites van onze klanten standaard ‘responsive’ en daardoor perfect zichtbaar op alle mogelijke apparaten. Verwar dit niet met ‘adaptive’, waar een site tekstueel enkel goed te zien is op een mobiele telefoon en het design niet mooi mee vervomd met de grootte van een scherm. Wij raden veel bedrijven dan ook aan om vooral geen ‘excuusapp’ (“omdat iedereen het doet”) te bouwen, maar veel meer te kijken naar de mogelijkheden van mobiele platforms.

 

2) Inimini
Minimalistisch design was in 2014 al belangrijk, in 2015 gaat dit nog veel verder. Minder teksten, grotere beelden en enkel de belangrijkste elementen / buttons op de voorpagina. Van website’s met vele pagina’s en subpagina’s naar 1 scrollende (Parallax) versie waar alle hoofdzaken op 1 overzicht wordt weergegeven.

 

3) Het verhaal
TED spreker Simon Sinek is heel beroemd geworden met zijn ‘Why How What’ theorie. Terug gaan naar de ‘waarom’ vraag waarom een bedrijf is opgezet en deze op een mooie manier vertalen in een communicatie strategie. Deze manier van Storytelling, via een breed aantal kanalen gericht op informeren en niet directe sales, zie op dit moment veel terug in allerlei verschillende varianten.
Komend jaar zal, ook op het gebied van online communicatie, veel meer nadruk worden gelegd op storytelling via video en social advertisements. LinkedIn zal haar zeer krachtige blogfunctionaliteit voor iedere LindekIn-gebruiker beschikbaar maken en Google Plus zal door de afname van het gebruik van Facebook en grotere invloed op zoekresultaten een belangrijkere rol krijgen als communicatie kanaal.

 

4) Doelgericht
Hoewel Big Data het afgelopen jaar ook al een trend was en inmiddels door veel grote bedrijven in 2014 is opgepikt, merken wij dat veel klanten nog steeds geen website-analysen maken op basis van de door Google uitgebrachte tool Analytics, welke als basis dient voor een doelgerichte marketingstrategie. Niet alleen via de sociale kanalen; marketing via de aloude gerichte nieuwsbrieven is hiervoor de meest succesvolle manier gebleken.

 

De Don’ts anno 2015
Wat mag u ECHT niet meer in 2015? Wat irriteert bezoekers aan uw website zo erg, dat ze zelfs wegklikken? Bovenaan staan de cookie meldingen. Een typisch geval van zwaar overtrokken regelgeving, wat momenteel dan ook gedeeltelijk wordt teruggedraaid. Heeft u een website waar u enkel Google Analytics cookies op heeft? Dan is het echt niet meer nodig om deze meldingen te plaatsen.
Hetzelfde geld voor de vervelende feedback pop-ups die je steeds vaker ziet; mensen krijgen ze niet weggeklikt, wat juist zorgt voor een negatieve feedback.
En het design? De amateur ‘SEO experts’ geven het nog steeds als belangrijk advies, maar hele boekwerken qua teksten op een voorpagina is anno 2015 echt uit den boze. Niemand lees het en het helpt vrij weinig om hoger in Google te komen.

 

Namens Caesus wensen wij u,
Ontzorgde kerstdagen & een inspirerend 2015!

Jan Scheele