Hoe voorkom ik een online kermis?

U kent ze wel; websites die meer lijken op een kermisattractie dan een informatieve pagina. Na het openen klikt u al snel, met pijn in de ogen, de site weg om, zonder gedane zaken, verder te surfen. Om inspiratie op te doen voor nieuwe projecten, bezoeken wij wekelijks talloze websites om te kijken naar ‘best practices’, om deze vervolgens toe te passen in onze eigen projecten. Uiteraard, de ene website is de ander niet; er zitten grote verschillen tussen sites van bedrijven uit verschillende industrieën, verschillende bedrijfsgroottes, etc. Toch zijn er een aantal standaard ‘regels’ en handvaten waar iedere webbouwer zeer verdienstelijk gebruik van kan maken bij het maken van een succesvolle en krachtige website.

LESS IS MORE
Veel bedrijven zien een site als de ‘online brochure’ en plaatsen er dan ook alle tekst die ze maar kunnen vinden op. Het zorgt voor één van de grootste ergernissen van web-gebruikers; eindeloos scrollen om een gortdroge, niet ter zaken doende tekst te lezen. Naast tekst, zorgt ‘overdesign’ (te veel grafische elementen, zoals sliders, foto’s, sociale media feeds etc.) er ook voor dat veel gebruikers een website snel verlaten of zelfs een totaal verkeerde indruk krijgen van het bedrijf. Op een homepage moet altijd in één oogopslag de boodschap zichtbaar zijn die het bedrijf wilt uitstralen en de diensten / producten die het onder de aandacht wilt brengen. Een goed menu heeft maximaal 6 hoofditems en qua tekst en beeldmateriaal blijft de krachtige regel ‘less is more’ een belangrijke leidraad. Net zo lang schrappen totdat enkel de kern van de boodschap nog zichtbaar is in tekstuele en grafische vorm.

VAUTIEVE CONTENT
Ook al klopt het design, veel websites maken grote fouten op het gebied van de inhoud. Afbeeldingen die of totaal niet passen bij de tekst / rest van de site of te klein of juist te groot zijn. Dit is voor veel mensen een grote afknapper.
Op tekstueel gebied zijn er helaas nog steeds veel websites die teksten online zetten die vol zitten met spelfouten; iets wat de professionele uitstraling van een website volgens onderzoek het snelst onderuit haalt.
Plaatst u nieuws? Zorg er dan voor dat u dit regelmatig doet of de datum niet vermeld. Indien het duidelijk is dat het ‘nieuwste’ bericht al maanden oud is, zijn gebruikers niet snel geneigd om het andere nieuws te lezen.
Meestal worden websites gebouwd vanuit het standpunt van een bedrijf, niet vanuit de gebruiker. Hierdoor missen veel website de daadwerkelijke ‘call to action’ elementen; wat wilt u bereiken met uw website? Een button die een gebruiker laat kennismaken met producten, of een telefoonnummer waar klanten u op kunnen bereiken voor een bestelling?

AAN DE ACHTERKANT
Niet alle tekortkomingen van een site zijn direct zichtbaar voor de gebruiker of begrijpelijk voor de bedrijven zelf. De ruimte waar de website staat (hosting) wordt vaak nog te goedkoop betaald, wat de snelheid en kwaliteit van de diensten niet echt ten goede komt. Laat u adviseren door de bouwer, die vaak voor een paar tientjes per jaar meer, een groot prestatieverschil kan verzorgen. Laat uw website eens testen op laadtijd (http://tools.pingdom.com/fpt/), zodat u kunt zien hoe lang gebruikers moeten wachten voordat een site opent en welke elementen veel tijd in beslag nemen om te laden.

Gebruikt u een zogenaamd ‘Content Management Systeem’ (zoals WordPress) om de site bij te houden of heeft u andere software geïnstalleerd staan? Zorg er dan voor dat deze software maandelijks geüpdatet wordt! Veel sites vergeten dit regelmatig te doen, waardoor ernstige beveiligingslekken ontstaan en de site zeer kwetsbaar voor aanvallen en hacks wordt.

MEER DAN ALLEEN EEN DESKTOP
Veel gebruikers openen websites tegenwoordig niet meer op een reguliere desktop of laptop, maar op een telefoon of iPad, en de rek is hier nog lang niet uit. Is uw website daar wel geschikt voor? Veel sites zijn helaas niet ‘responsive’ gebouwd, waardoor deze er op kleinere beeldschermen lelijk uit zien. Zorg ervoor dat de gebruiker hier geen last van heeft, de online concurrentie is namelijk moordend.

Jan Scheele
Jan.scheele@caesus.nl