Een afbeelding op het web, mag ik die zomaar gebruiken?

Laatst kreeg een klant van ons een claim van GettyImages van vele duizenden euro’s. Hij had een foto, die wordt vermarkt door GettyImages, op zijn eigen website geplaatst zonder enige bronvermelding. Veel klanten komen tijdens het designproces, of als een website bijna live gaat, bij ons aankloppen met foto’s die zij zelf gevonden hebben op het web. Meestal betreft het foto’s, gevonden via bijvoorbeeld Google Images. Het lijkt heel verleidelijk, een prachtige foto die wordt gevonden via bepaalde zoekwoorden, eventuele vertaald in het Engels en op een groot formaat binnen een paar muis klikken gedownload kan worden.

Maar helaas. Het lijkt heel makkelijk, maar ook de makers van de foto’s hebben recht op een compensatie voor hun gemaakte werk. Een foto of cartoon kan niet zomaar worden hergebruikt, dit moet minimaal met een duidelijke bronvermelding. Volgens het Nederlands recht zijn er slechts een paar uitzonderingen hierop: het grafisch werk moet minimaal meer dan 70 jaar oud zijn of het moet duidelijk worden bekritiseerd, wil het worden gevrijwaard van mogelijke claims. Anders moet er simpelweg betaald worden voor de afbeelding(en) aan de rechtmatige eigenaar.

Ook al is de organisatie een goed doel of een non-profit stichting, voor hen gelden dezelfde regels als commerciële instellingen. Wij adviseren organisaties dan ook om zelf foto’s te (laten) maken. Een camera is vaak snel gevonden en levert leuke foto’s op die gebruikt kunnen worden voor alle online communicatie. Zijn specifieke foto’s niet nodig of lastig te regelen? Dan bieden platformen als GettyImages en SXC.hu hulp bij het verkrijgen van gratis, al dan niet tegen een zeer aantrekkelijke prijs foto’s aan te kopen. Natuurlijk kunt ook altijd een fotograaf om de arm slaan. Fotografen staan tegenwoordig in de rij om foto’s te maken op ‘maat’, tegen een schappelijk tarief.