De 8 communicatietrends die 2019 gaan bepalen!

Het jaar is alweer twee maanden in volle gang, de lente hangt in de lucht en ik proef veel enthousiasme bij klanten om ook in 2019 weer mooie dingen te gaan doen. In de verschillende en meest uiteenlopende segmenten waarin wij momenteel projecten mogen uitvoeren, is men bezig met het ‘spotten’ van trends en deze waar mogelijk op te volgen. De afgelopen maand werd mij dan ook vaak gevraagd wat we komend jaar allemaal kunnen verwachten op het gebied van (online) communicatie en waar bedrijven op in kunnen/ moeten spelen. Hierbij mijn top 8:

1: Video

Helaas merk ik dat het gebruik van video in marketing nog zwaar onderschat wordt. Een gemiste kans, aangezien cijfers van verschillende grote onderzoeken en ook resultaten bij mijn eigen klanten laten zien dat het eigenlijk een core element zou moeten zijn in de communicatiestrategie. Inmiddels wordt meer dan 80% van het wereldwijde internetverkeer bepaald door het bekijken van video’s. Meer dan 80% van de consumenten is na het zien van een video aangespoord om een aankoop te doen en meer dan 70% geeft aan liever video te kijken dan tekst te lezen. Aan de andere kant merkt meer dan 70% van de bedrijven ook, dat video de conversie ratio sterk heeft vergroot. De technologie erom heen ontwikkelt zich snel, zoals ‘SERP’; video SEO en uiteraard virtual reality. Facebook CEO Zuckerberg ziet dit ook en heeft daarom in al zijn apps, zoals Facebook en Instagram, video als belangrijkste onderdeel geprogrammeerd.

Ook live video neemt een vogelvlucht. Cisco becijferde dat in 2021, 15% van het totale internetverkeer zal bestaan uit live videos. Steeds meer bedrijven gebruiken het voor interviews, ‘behind the scenes’ en demonstraties van producten en diensten. Het komt een stuk authentieker over en is simpelweg goedkoper dan het opnemen van een video door een professionele partij. Daarnaast wees recent onderzoek uit dat 65% van de consumenten sneller een product koopt, nadat ze dit live hebben gezien. Alle grote sociale kanalen bieden tegenwoordig een perfecte ‘live’ functie aan. Ook LinkedIn maakte deze maand bekend hier groots op in te gaan zetten.

Naast het verzenden van content, wordt uiteraard ook sterk ingezet op video ads. Bij Instagram is inmiddels 65% van de ‘ad impressions’ video en in het komende jaar wordt een record besteding van $20 miljard verwacht aan videoadvertenties.

2: Chatbots

Voor veel bedrijven nog een ‘ver van hun bed show’, maar de razendsnelle technologische ontwikkelingen en grote voordelen, zorgen ervoor dat steeds meer bedrijven kijken naar een mogelijke implementatie van chatbots. Chatbots kunnen door koppelingen met realtime data, snellere en betere antwoorden geven dan een reguliere medewerker en zijn vaker ook nog een stuk goedkoper. Doordat hun stem ook steeds menselijker wordt (door Natural Language Processing), ze 24/7 beschikbaar zijn en, indien goed voorgeprogrammeerd, vrijwel geen fouten maken, worden ze een geduchte concurrent van de mens.

Op Facebook Messenger zijn inmiddels 100.000 chatbots actief en volgens Gartner zal volgend jaar een kwart van alle helpdesks chatbots gebruiken. Minder dan 20% van de consumenten heeft een slechte ervaring met chatbots en meer dan 1,5 miljard mensen gebruiken ze al regelmatig, wat bedrijven meer dan $8 miljard op jaarbasis bespaart.

Naast dat Facebook Messenger op websites geïnstalleerd kan worden, zijn er ook geweldige toepassingen die eenvoudig door bedrijven gebruikt kunnen worden, zoals Bot.

3: Slimme Sprekers

Erg grappig om te lezen dat Nederland blijkbaar het snelst groeiende land is voor Google’s Home; de slimme spreker. Net als Amazon’s Alexia, is deze nieuwe technologie in rap tempo de huiskamer aan het bestormen. Inmiddels heeft 1 op de 6 Amerikanen een apparaat in huis, gaf meer dan 65% van de eigenaren in een groot onderzoek aan niet meer zonder te kunnen en spelen veel bedrijven hier al slim op in met de meest uiteenlopende applicaties. Je kan al de direct interactie aangaan met bedrijven als PostNL, Bol en AH en op korte termijn is het ook mogelijk om producten aan te schaffen en direct te betalen.

4: Stem zoeken

Het wordt de mens steeds makkelijk gemaakt om informatie te vinden, bijvoorbeeld door zoekopdrachten ingesproken met je stem. Inmiddels is al meer dan 20% van de zoekopdrachten op Google ingesproken en verwacht wordt dat dit zal groeien naar 50% volgend jaar. Sommige bedrijven die hierin voorop lopen en al uitgebreid gebruik maken van de technologie, zoals Domino’s, hebben hun verkopen hierdoor sterk zien stijgen. Het is zeker de moeite waard om Google’s Cloud Speech To Tekst te bekijken voor meer informatie hierover.

5: Micro-momentjes

Kijk om je heen op een random plek en je zal veel mensen op hun telefoon zien kijken. In het OV, een restaurant, thuis en helaas ook in het verkeer. Inmiddels zitten we gemiddeld 3,5 uur per dag op onze mobiele telefoon, wat daarmee het belangrijkste medium is geworden qua ‘zendtijd’. Het zijn overigens niet alleen de Millenials die een aandachtspanne hebben korter dan een goudvis, want volgens Google is de gemiddelde gebruiker van een mobiele telefoon over het algemeen al binnen een paar seconden afgeleid. Google is daarom gekomen met ‘Micro-Momentjes’; een marketing boodschap zo helder en scherp mogelijk brengen op een manier dat hij ook echt interessant is voor een mogelijke klant, die in een paar seconden overtuigd moet worden. Het focust op de ‘trigger’ die je een klant wil geven, op een van de gemiddeld 100 momenten per dag, dat die zijn telefoon pakt. Een zeer interessante strategie voor het bereiken van een klant, uitgewerkt en gepromoot door Google.  

6: Chatapps

Hoewel chatapps zoals Whatsapp en Facebook Messenger hoofdzakelijk nog gebruikt worden voor persoonlijke berichten, neemt de chat communicatie tussen mensen en bedrijven ook steeds sterker toe. De 1.3 miljard maandelijks actieve gebruikers van de apps, sturen gemiddeld zo’n 55 miljard berichten per dag, waarvan 2 miljard per maand naar bedrijven. Mensen spenderen steeds meer tijd aan deze apps en daarom is het ook zeker interessant voor bedrijven om hierop in te spelen. Enerzijds door het gepersonaliseerd sturen van berichten (daarover later meer), anderzijds door het inzetten van een online klantenservice. Het is vrij eenvoudig om een zakelijke Whatsapp te installeren en snel te integreren in de bedrijfsvoering. Niet alleen vele onderzoeken geven de positieve effecten aan op gebied van klantenbinding en conversie, ook vele bedrijven koppelen regelmatig terug dit het echt een grote nieuwe stap is geworden in het onderhouden van hun klantrelaties.

7: Personalisatie

Als je in 2019 écht wil scoren als organisatie, moet je inzetten op gepersonaliseerde marketing, zoals gepersonaliseerde emails, advertenties en content. Meer dan 75% van de consumenten raakt gefrustreerd door standaard advertenties, die niet rekening houden met persoonlijke wensen en 73% van de consumenten doet graag zaken met bedrijven die persoonlijke informatie effectief inzetten voor gepersonaliseerde marketing. Bedrijven hebben steeds meer interessante data over de koopgeschiedenis en het gedrag van klanten, maar gebruiken dit nog helemaal niet als basis voor een marketingcampagne. Dit terwijl de onderzoeken zich opstapelen over de significant positieve effecten. Het simpelweg instellen van een persoonlijke aanhef in e-mails zorgt bijvoorbeeld al voor drie keer zoveel lezers en doorklikkers. Interessant is om een kijkje te nemen in de Google Datastudio voor de verschillende oplossingen op dit gebied.

8: Verschuivingen

Er zijn ook een drietal verschuivingen die goed zijn om rekening mee te houden

  1. Content vs. Advertenties; naast dat een groot onderzoek van Nielsen, uitwees dat standaard advertenties helemaal onderaan de lijst bungelen van ‘meest betrouwbare advertentiebronnen’, heeft 30% van de internet gebruikers inmiddels een Ad Blocker geïnstalleerd. Meer inzetten op unieke content is inmiddels dan ook een absolute must geworden.
  2. Messenger vs. Nieuwsbrieven: hoewel nieuwsbrieven nog steeds een zeer krachtig medium zijn voor het communiceren met klanten, heeft Facebook Messenger zich ook bewezen als medium met een zeer hoge ‘open rate’ van berichten. Daarnaast zorgt het voor een snellere en betere interactie.
  3. Internet vs. TV: inmiddels spenderen we meer tijd online (2.7 uur per dag) dan aan TV kijken (2.5 uur per dag). Een goed cijfer om de bestedingen aan promoties via de TV  te vergelijken met die aan online promoties

Ik kijk uit naar weer een heel mooi, uitdagend en succesvol communicatiejaar!