Terug naar alle blogs

Semantisch, van push naar native, reality’s en meer: de 5 communicatietrends van 2017

21-12-2016 / In Blog

Veel bedrijven draaien na deze week de deur alweer op slot voor een welverdiende kerstvakantie. Projecten zijn afgerond, de jaaradministratie staat klaar en de plannen voor het nieuwe jaar staan in de startblokken. Naast reflectie is het in deze tijd van het jaar ook belangrijk om vooruit te kijken. De volgende 5 trends hebben komend jaar mijn bijzondere aandacht:

 

Mighty Mobile

Het gebruik van de mobiele telefoon voor allerhande activiteiten neemt nog steeds explosief toe. Driekwart van het internetverkeer zal komend jaar van mobiele apparaten afkomstig zijn, 90% van het gebruik van de sociale kanalen is al mobiel en maar liefst 90% van het mobiele gebruik gaat op aan apps (geen mobiele websites dus). Ondanks dat mobiel nog niet het beste converterende middel is, heeft Google er inmiddels wel voor gekozen om ‘mobile first’ te gaan en niet mobiel vriendelijke websites veel lager in de ranking op te nemen.

Hoewel wij als land zeer verwend zijn met een van de snelste mobiele internet infrastructuren ter wereld, is het nog steeds erg belangrijk om mobiele sites binnen 3 seconden te laden, want 50% van de bezoekers haakt daarna af. Het hebben van een mobielvriendelijke site is hierdoor geen afweging meer geworden, maar een absolute must. ‘Geen mobiele website’ staat bijna gelijk aan ‘geen website’.

Is jouw site mobiel-vriendelijk? Google heeft een gouden tool om dit te checken.

 

De vogelvlucht van video

De trend van het gebruik van video zal ook in 2017 door gaan. Volgens onderzoek van CISCO, bestaat 70% van al het internetverkeer uit het kijken van video’s. Waarschijnlijk met name omdat video’s automatisch worden afgespeeld, verachtvoudigde het aantal videoviews op Facebook. Het platform gaf daarna aan dat het niet lang meer zal duren, voordat het enkel nog uit video bestaat. Naast de promotie filmpjes, gaan ook steeds meer bedrijven daarom vloggen of maken zelfs gebruik van de Facebook Life functie of apps als Periscope.

 

Augmented & virtual reality

Al eerder schreef ik over de geweldige mogelijkheden van augmented en virtual reality. Het toevoegen van extra informatielagen die op een unieke manier zichtbaar worden voor de consument. Het is een zeer interessante content marketing tool die grote impact zal gaan hebben op de manier hoe verhalen van bedrijven verteld worden. De nieuwe vormen van interactie en contact met de klant staan nog in de kinderschoenen, maar door de steeds goedkoper wordende apparaten en het sterk stijgende aanbod van toepassingen, zal dit in 2017 naar verwachting een vogelvlucht nemen.

 

Van push naar native

De uitgaven aan adverteren op de sociale kanalen is de afgelopen vier jaar verdubbeld. Aan de andere kant is het gebruik van adblockers ook sterk toegenomen, waarschijnlijk omdat men de banners helemaal zat is. Om te voorkomen dat reclame boodschappen niet meer aankomen, zal komend jaar een grote verschuiving plaatsvinden van ‘push content’ zoals banners, naar ‘native content’. Denk bij dit laatste aan reclame in dezelfde layout als de rest van de content van de site. Onderzoek van de Universiteit Antwerpen heeft aangetoond dat het merendeel van de mensen het verschil niet ziet tussen redactionele en gesponsorde content.

 


Long form, semantische content en curation.

De verwachte, sterke opkomst van viruale assistenten, zoals Google’s Allo, Apple’s Siri, Microsofts’ Cortana (die qua spraakherkenning inmiddels op hetzelfde niveau zit als een mens) en IBM’s Watson, zorgt ervoor dat kortere content op bijvoorbeeld websites en blogs op termijn verdwijnen uit zoekresultaten. Dit vanwege het feit dat korte boodschappen alleen nog via de assistenten worden opgevraagd en niet meer via manuele zoekopdrachten.

Het gaat er volgens de gezaghebbende technologieblog TechCrunch ook voor zorgen dat het aanbieden van gepersonaliseerde, interactieve communicatie “op het service niveau van een vertegenwoordiger, goedkoper wordt dan een callcenter medewerker”.

Langere, rijkere en interactieve content wordt voor de vindbaarheid in Google dus erg belangrijk en zorgt, volgens een onderzoek onder 1 miljoen blogs, ook al aantoonbaar voor significant meer ‘social shares’. Volgens Forbes zal het ook niet lang meer duren, voordat algoritmen zelf gepersonaliseerde artikelen gaan genereren.

De manier waarop wij content gaan ontvangen en beleven zal dus sterk gaan veranderen. Iets wat mijns inziens ook heel belangrijk is, vanwege de grootste welvaartsziekten van het moment genaamd ‘technostress’ (gespannenheid door verlies van controle over de veelheid van technologie en het gebruik ervan ) en ‘infobesitas’ (overvloed van content die wij te verduren krijgen). Het werk van de zogenaamde ‘content curators’ gaat steeds belangrijker worden. Zij selecteren de content die interessant is voor de bepaalde doelgroepen en scheppen zo orde in de sterk groeiende oceaan van content.

 

Forecast 2017

… het jaar van het einde van Twitter?

… het jaar van de grote oorlog tussen Facebook, Instagram en Snapchat?

… de doorbraak van Facebook voor bloggen met Instant Articles?

 

Over precies een jaar weten we het. Wij gaan met veel plezier de trends in de gaten houden de komende tijd. Voor nu wens ik iedereen hele ontzorgde kerstdagen & een inspirerend 2017. En mijn advies: unplug & relax!

 

Terug naar alle blogs