Terug naar alle blogs

Gotto catch em all: Pokemon en een virtuele dimensie in eigen bedrijf?

31-08-2016 / In Blog

Stel je eens voor, je zit op een terras in Spanje te genieten van gehaktballetjes in pittige saus en op het aangrenzende plein zie je je vrienden en onbekenden ballen gooien naar Pikachu, Rattata en Mewtwo. De hoofdrolspelers van het virtual reality spel ‘Pokemon Go’. Dat was mijn en waarschijnlijk ook jullie realiteit deze zomer. Pokemon Go is de afgelopen maanden in rap tempo uitgegroeid tot de op een na succesvolste game franchise ter wereld. Het spel bracht slechts een paar dagen na de lancering al meer geld in het laatje dan elk ander spel in de Apple App Store en Google Play store. In de Verenigde Staten overstijgt het gebruik van het spel nu al dat van WhatsApp en Instagram en onderzoek van Multiscope laat zien dat 4 op de 10 spelers verwachten dat zij het spel nog minstens een half jaar lang zullen spelen.

 

De eerste bedrijven spelen al handig in op deze hype. Vaak op grappige, ludieke wijze. Zo heeft Albert Heijn een site gelanceerd, waarop te zien is welke Pokemon er te vangen zijn in de filialen. Dierenpark Amersfoort trok met een heus Pokemon event 5.500 extra bezoekers, Antwerpen zelfs 15.000 en ook de Efteling, Burger King en Mediamarkt organiseerden zeer succesvolle events om Pokemonspelers binnen te lokken. De gekte heeft helaas ook al gezorgd voor verschillende ongelukken, veroorzaakt door mensen die midden op de snelweg stopten om een bijzondere Pokemon te vangen. Er zijn, hoe bizar, ook gevallen bekend van berovingen en zelfs moord.

 

Het is voor een bedrijf erg gemakkelijk om in te spelen op deze hype. Naast het simpelweg aanbieden van oplaadpunten voor mobiele telefoons en leuke goodies, biedt ontwikkelaar Niantic de ‘insence’ optie aan voor bedrijven. Voor slechts 80 cent komen dan alle Pokemon uit de omgeving een half uurtje naar een aangewezen locatie, bijvoorbeeld het bedrijfspand. Dit heeft voor veel bedrijven gezorgd voor een waanzinnige omzetgroei, al klagen sommige ondernemingen ook over te veel spelers, wat weer een averechts effect heeft. In de komende maanden zal het voor bedrijven bovendien mogelijk worden om gesponsorde ‘Pokestops’ te kopen.

 

Augmented & virtual reality

 

De populariteit van het spel, lijkt ook voor een definitieve doorbraak te zorgen van ‘augmented en virtual reality’ . Hoewel verschillende onderzoeken de verwachtingen vanwege de logheid van de huidige, beschikbare apparaten nog redelijk temperen, maken steeds meer Nederlandse bedrijven gebruik van de mogelijkheden van deze ‘toegevoegde realiteit’. Projectontwikkelaars zetten het al standaard in om potentiële klanten virtueel rond te laten lopen in een nog te bouwen complex, autofabrikanten laten het hele fabricageproces van de auto zien en hotels gebruiken het om een virtueel kijkje te geven in de kamers. Zelf heb ik ook al met veel plezier mensen live laten meekijken tijdens events die ik heb mogen organiseren, zoals TEDxAmsterdam, TEDxDefensie en Bouwend Nederland.

 

Een toekomst in toegevoegde realiteit

 

Hoe fijn zou het zijn, als je lekker virtueel door winkels kan lopen, zonder vervelende verkopers en lange wachtrijen, als je bij het boeken van een vakantie al virtueel de omgeving kan zien en je nieuwe auto zelf virtueel helemaal samen kunt stellen? Facebook en Samsung zetten groots in op deze opkomende technologie. Facebook maakt het mogelijk om zelf heel gemakkelijk virtual reality omgevingen te maken en Samsung zorgt voor een perfecte koppeling van haar apparaten met Virtual Reality sets.

 

Er worden de komende tijd nog veel meer leuke, nieuwe toepassingen en ontwikkelingen verwacht, gesteund door de grote populariteit van Pokemon Go.

 

Voor nu vind ik de mooiste uitkomst van deze snel opkomende techniek, dat een simpele app vele miljoenen kinderen (én volwassenen) weer aan het bewegen heeft gekregen en langs allerlei culturele hotspots stuurt (de meeste Pokestops zijn gebaseerd op populaire locaties op Google Maps en bijzondere locaties aangedragen door spelers). Iets wat overheden niet voor elkaar hebben gekregen met vele miljarden aan investeringen, blijkt met een paar stripfiguren en een stukje gamification dus wel te kunnen.

 

Hoe de toekomst er uit gaat zien? Een leuke video:

 

Terug naar alle blogs