Terug naar alle blogs

De 9 meest gemaakte fouten door webwinkels anno 2015

06-03-2015 / In Blog

Online winkelen is de afgelopen jaren explosief toegenomen. De bijna 50.000 webwinkels zorgen jaarlijks voor 12 miljard euro omzet en als we de analisten moeten geloven blijft hun aandeel de komende jaren nog sterk toenemen. Niet zo gek dus dat de opkomst van webwinkels steevast als hoofdoorzaak wordt genoemd bij faillissementen van winkelketens en kleine ondernemers. Wat opvalt is dat, ondanks de jaarlijkse stijging van het aantal webwinkels, de helft al na 2 jaar stopt. Door de toegenomen concurrentie van de grote winkelbedrijven (die hun online assortiment blijven uitbreiden) krijgen ook steeds meer kleine webwinkels het zwaarder. De (technische) ontwikkelingen gaan zo snel, dat het van ‘levensbelang’ is deze continue en met veel aandacht te volgen. Maar waar gaat het nu vaak mis? De 9 meest gemaakte fouten op een rij:

 
1) Juridische documenten niet op orde

Het lijkt zo makkelijk: ‘stiekem’ de algemene voorwaarden van een concullega kopiëren. Het scheelt kosten, een jurist kost nu eenmaal geld, en het is snel geregeld. Veel webwinkeliers maken zich hier ‘schuldig’ aan en beseffen helaas niet wat de mogelijke consequenties zijn. Want naast het feit dat er inbreuk wordt gemaakt op het auteursrecht, vergeten veel mensen dat een groot gedeelte van de voorwaarden veelal bedrijfsspecifiek is. Dit kan bij daadwerkelijk gebruik tot nog veel grotere, juridische consequenties leiden. Onze tip: Er zijn verschillende websites waar je voor een paar honderd euro al nette voorwaarden kunt laten samenstellen en vastleggen.

 

2) Retour policy is niet aanwezig of niet duidelijk zichtbaar

Het is voor alle webwinkeliers in Nederland wettelijk verplicht om producten binnen 7 werkdagen na ontvangst door de klant terug te nemen, zonder opgaaf van reden. Vanwege de hoge kosten van dit traject verbergen veel winkeliers (90% bleek uit recente steekproef!) informatie hierover, terwijl dit eigenlijk gemakkelijk te vinden zou moeten zijn. Naast het feit dat het juridisch verplicht is, blijkt bovendien dat consumenten eerder een product kopen wanneer de retourpolicy duidelijk vermeld staat. Wist je trouwens dat een consument 12 maanden (!) i.p.v. 2 weken herroepingsrecht heeft indien het formulier niet duidelijk aanwezig is? Onze tip: download het verplichte formulier en plaats het duidelijk zichtbaar op je website

 

3) Veiligheid boven alles!

Eerder schreven wij in onze blog over de ‘SEO Mythes’ dat Google komend jaar veel aandacht gaat geven aan ‘veilige websites’. Veel websites en webwinkels hebben hier al slim op ingespeeld door een zogenaamd ‘SSL Certificaat’ aan te vragen en te implementeren; volgens Google een van de beste oplossingen om als ‘veilig’ bestempeld te worden. Een dergelijk certificaat kost niet veel geld, is eenvoudig te implementeren en zorgt uiteindelijk ook voor een betere ranking in Google. Onze tip: Check dit handige stappenplan voor de overstap van http naar https

 

4) Mobiel toegankelijk

De cijfers liegen er niet om; Google geeft aan dat 50% van de huidige zoekopdrachten naar webwinkels van een mobiel apparaat komt. In het Verenigd Koninkrijk is het aantal verkopen dat gebeurt vanaf smartphones en tablets inmiddels zelfs de 50% gepasseerd. Veel webwinkels hebben hun webwinkel nog niet geschikt gemaakt voor mobiele apparaten, waardoor ze veel omzet mislopen. Het gebruik zal ook de komende jaren alleen maar toenemen, wat de noodzaak om de webwinkel volledig ‘responsive’ te maken, alleen maar vergroot. Google heeft bovendien aangegeven dat het in haar ranking meer aandacht zal geven aan websites die ook mobile-proof zijn; een speciaal icoontje is daarvoor ontwikkeld. Onze tip: bereid je webwinkel hier op voor en zorg ervoor dat er geen complexe stappen in het betaalproces zijn waardoor mobiele gebruikers kunnen afhaken.

 

5) Design Productpagina

Uiteraard ben je trots op je producten en wil je zo veel mogelijk informatie hierover kwijt. Helaas zorgt een overkill aan informatie ervoor dat klanten door de bomen het bos niet meer zien. Less is more is het credo. Webwinkels die hierin voorop lopen, vestigen de aandacht op maximaal één alinea productinformatie, een aantal professionele foto’s en een ‘bestel’ knop die altijd zichtbaar is. Mooie voorbeelden als Coolblue en Wijnvoordeel bewijzen dat je de koper eerder overtuigt met een paar goede, scherpe foto’s of een mooi filmpje, dan met lappen tekst en schreeuwerige banners aan de zijkant. Onze tip: Zorg voor compacte tekst, duidelijk beeld en een altijd zichtbare ‘call to action’.

 

6) Bedrijfsgegevens

Zo simpel, maar wordt vaak vergeten en kan leiden tot een boete van maar liefst €19.500: het duidelijk vermelden van je bedrijfsgegevens. Doe je dit niet, dan is dat volgens het wetboek een ‘economisch delict’ en kan het bij controle een vervelende verrassing opleveren. Niet alleen zaken als BTW nummer en een telefoonnummer, ook het officiële adres waar het bedrijf gevestigd is moeten worden vermeld. Onze tip: Is jouw vestigingsadres een huisadres is? Vermeld dan dat producten hier niet kunnen worden afgehaald of geretourneerd.

 

7) Bereikbaarheid van de website

Wist je dat een webwinkel volgens Google in maximaal 1 seconde geladen moet zijn? Andere zoekmachines hanteren tussen de 2 en 3 seconden. 35% van de webwinkels zit daar echter nog ver boven, terwijl dit de belangrijkste reden is voor mensen om de webwinkel zonder aankoop direct weer te verlaten. Wij zien vaak dat mensen een prachtige webwinkel bouwen, maar dat bijvoorbeeld de hosting te wensen overlaat. Onze tip: Meet regelmatig de snelheid van je website. Handige tools om dit te checken zijn Google Pagespeed en Pingdom.

 

8) Promotie vergeten

Het bouwen en mooi inrichten van een webwinkel is een eerste stap, het promoten ervan een belangrijke, maar vaak vergeten volgende. Ik hoor helaas nog te veel verhalen van eigenaren die zich beklagen over het feit dat de verkopen tegenvallen, terwijl ze (vrijwel) niets aan promotie doen. Enkel een Facebook pagina openen en hier producten op zetten, is niet voldoende. Klanten worden overspoeld door dit soort ‘verkoop praatjes’. Bloggen en het versturen van nieuwsbrieven staan samen bovenaan in de top van meest gebruikte en effectieve vormen van marketing voor kleinere webwinkels. Let bij het schrijven van blogs en teksten voor de nieuwsbrieven wel op je content. Is dit actueel? Is het de moeite waard om te delen? Inspireert het ? Heeft het humor? Onze tip: Lees dit artikel over de noodzaak van bloggen voor webwinkels

 

9) Onverwachte verassingen verzendkosten

Zelf haak ik meestal af en ook onderzoek wijst uit dat 35% van de klanten de producten in het digitale winkelmandje niet afrekent als er plotseling verzendkosten bij komen. Ook het verplicht, onverwachts moeten creëren van een account op een site is voor 30% van de kopers een reden om vooral niet het winkelwagentje aft e rekenen. Onze tip: Zet de verzendkosten er gewoon duidelijk bij of laat deze algemeen terugkomen in het design van de website. En maak het voor de bezoeker mogelijk om een eenmalig ‘gast account’ aan te maken.

Terug naar alle blogs